Laatste dagen... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu Laatste dagen... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu

Laatste dagen...

Blijf op de hoogte en volg Meyke en Herman

03 December 2013 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

We waren geëindigd met de aankondiging van het bezoek aan het opera house in SYDNEY op vrijdag. Wat een architectonisch hoogstandje. Geen wonder dat de bouw zo lang heeft geduurd en dat het budgettair een ware ramp was. Van 7 miljoen naar 103 miljoen zal menig bestuurder hoofdbrekens hebben bezorgt. In iedergeval kostte het de architect het zijn opdracht.
Maar de Aussies hadden een prachtige oplossing bedacht. Een loterij ten bate van het operagebouw. En wat denk je binnen 18 maanden de hele schuld terugverdiend. En nu draait het alleen maar winst alleen al van de rondleidingen.
Zeven voorstellingszalen. Werkelijk onvoorstelbaar. Grootste zaal 2500 zitplaatsen. Toen wij er waren was eer een voorstelling voor kinderen tot 5 jaar. 3x die dag. Binnen een uur uitverkocht. Je kunt je voorstellen het krioelde van de (jankende) kinderen. Op de terugweg naar het hotel noodweer. Gerend van de ene naar de andere luifel om droog over te komen. In de omgeving was 43 mm gevallen binnen een paar uur. Afijn bosbrandgevaar behoorlijk verminderd.
Volgende ochtend om 8.00 uur op de luchthaven om naar Melbourne te gaan. Kun je je voorstellen de vorige dag de luchthaven dicht vanwege noodweer en vandaag gaan alle geslaagden van de middelbare school naar de Goldcoast om een week lang de beest uit hangen.
Kortom rijen van honderden meters en wachttijden van 2 uur en meer. Ook ons vliegtuig naar Melbourne had een uur vertraging. Camper opgehaald. Was een nieuw exemplaar vergeleken bij onze vorige en een automaat. Maar bij inspectie zag Meyke een scheur in een achterband. Kon je zo een hele flap omslaan. Andere camper dus. Ook nieuw maar helaas geen automaat!

Zondag Meyke jarig. Ketting nu officieel overhandigd. Ze droeg hem de twee vorige dagen te leen. Met de stadsbus naar het Centum. Overgestapt op de toeristen tram. Was mondelinge uitleg van een wagenvoerder. Ja dat heet zo! Opa Frans was ook wagenvoerder. Deze man was echter niet te verstaan en de tram zat zo enorm vol dat we het er benauwd van kregen. Op een hop on hop of bus gestapt. Geen commerciële maar een goedkope gemeentelijke variant. Scheelde toch mooi dertig dollar per persoon en hij reed nog exact dezelfde route ook. We (Meyke) blijven op de kleintjes letten!
Naar het cricket stadion en Melbourne Park geweest. Op de foto met Rod Laver........zijn standbeeld. Wat een inmens sportpark. Doen wij het op de een of andere manier toch te bescheiden. Dus schaatsarena's in Almere en Herenveen bouwen met die hap. Goed voor de economie. Sydney Harbour bridge is ook ten tijde van de beurskrach gebouwd en heeft de economie van Australië een enorme slinger gegeven. Ook de Ian Thorpe Swimstadium gezien. 5 x50 meter bad. Plus sauna's en krachtcentrum. Zie eerder opmerking. 'S avond een sfeervol restaurant opgezocht voor verjaardag diner voor Meyke. Komen we boven restaurant gesloten op zondag konden we alleen beneden in de pub eten. Was ook leuk alleen een stuk eenvoudiger maar wel lekker en razendsnelle internet. Inlogcode welovebeer!!!! Ter compensatie kreeg Meyke een glas champagne van de zaak. Australiërs zijn sowieso erg vriendelijk en galant, (kan Herman nog veel van leren)ook in het verkeer. Maandag de Great Ocean Rd. gereden tot Apollo Harbour. Harde wind vanuit het zuiden dus zo van de zuidpool. Twee slaapzakken erbij en vroeg op bed van de kou. 20.00 uur. Ook romantisch! De plaatselijke kruidenier was zo vriendelijk de ham voor op brood op de door ons gewenste dikte te snijden. Dat is een stuk lekkerder dan die dikke hompen die ze hier op brood doen. Dinsdag doorgereden naar Narrawong bij Portland. Onderweg de rotsen de Twaalf Apostelen bekeken doormiddel van een helikopter vlucht. Dat was pas echt sensatie.!
Voor het eerst een vervuild strand gezien met met olie besmeurde vogels. Maar er kwamen ook bijna geen mensen. Lag alleen een drijvende brug vanaf de camping over de rivier naar het strand. Uitzicht tot aan de zuidpool. Riviermonding dus ook hier veel vliegen. Woensdag had Meyke er zin in. Vroeg op en rijden maar na en dan gaat ze door 450 km naar Meningui op weg naar Kangeroo island. Dwars door productiebossen. Eentonig dus maar de vrachtwagens met hout geteld !! Daarna door een landschap zoals de Boschplaat op Terschelling. Veel zoutwater kerven in de duinen. Dus barste het van de vliegen. In Meningui was het eerste zoetwaterkreeft en daar op een camping gestaan met tig Aussie pelikanen voor de deur. Werkelijk een pracht gezicht hoe die gezamenlijk vissen.

Volgende dag donderdag naar Cape Jarvis om de boot te bespreken naar Kangeroo Island. Sealink terminal had een razendsnelle internet verbinding. Geskyped met Marguerite. Op de camping bij de boer onder een tiental bomen gestaan. Een kolonie papegaaien had dit als haar verblijfplaats uitgezocht. Een verschrikkelijk kabaal. Dus maar weer vroeg naar bed. nog romantischer! Vrijdag vroeg op naar de gootvormig de highlights van Kangaroo Island. Rotsen bekenen, Aussie en Nieuwzeelandse zeehonden tot op minder dan 10 meter. De zoveelste vuurtoren. En de meest bizarre rotsformatie die ik ooit gezien heb. Een op een olifant gelijkend stuk graniet gevormd door erosie. Werkelijk de remarkeble Rocks. Gister van Kangeroo island naar Adelaide gereden en verder een rustdag gehouden. Vandaag naar Barossa Valley gereden en het bezoekerscentrum van Jacobs Creek Wineries bekeken. Viel tegen. Geen film of iets van uitleg. kon alleen maar wandelen tussen de wijnranken. Wel een fles bubbels gekocht voor woensdagavond om te proosten op de meest fantastische vakantie die we tot nu toe hebben gehad. We praten er al over om neef Eddie de schoonzoon van Betty te vragen om hier een camper voor ons te kopen en dan lekker drie maanden over langer hier te toeren. Per slot van rekening hebben we Alice nog niet gezien. Alice Springs bedoelen de Aussies hiermee en Perth moet ook heel aantrekkelijk zijn. Nou en terug naar Sydney moeten we altijd om Betty weer op te zoeken en we willen wel overwinteren in Port Douglas'. Dus Australië tot ziens en naar we hopen heel gauw. Morgen maandag en dinsdag winkelen in Adelaide en woensdag de camper inleveren en donderdag om 08.00 uur naar de luchthaven om in totaal 21uur en 5 minuten te vliegen naar Amsterdam met een tussenstop van 7 uur in Singapore.

Groeten van Herman en Meyke.

• 03 December 2013 - 13:06

Pim:

Helikoptervlucht!!!Hoezo let Meyke op de kleintjes?? ;-))

@Herman...je kunt na je pensioen direct aan de slag als "reisschrijver"!

Goede thuisreis gewenst....bereid je maar voor op vrieskou!

• 03 December 2013 - 15:03

Marianne Schaft:

Groetjes van alle meiden en een goede terugreis.
    Tot ziens!!!!!

• 03 December 2013 - 21:22

Sophie:

jongens wat een avontuur jullie hebben een vacantie nodig om by te komen een goede vlucht zie jullie snel dikke kus

• 09 December 2013 - 19:06

Peter En Marja: