Tweede verslag Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu Tweede verslag Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu

Tweede verslag Nieuw Zeeland

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Meyke en Herman

09 December 2014 | Nieuw Zeeland, Seddon

Hallo lieve lezers,

Hierbij het tweede verslag van Herman en Meyke. Nu iets uitgebreider omdat het buiten toch regent. Zojuist alle kaarten bijgewerkt zodat we nu ook daarmee weer helemaal bij zijn.
Meyke had jullie beknopt verteld welke plaatsen we allemaal hadden aangedaan. Ik zal iets meer vertellen wat we hebben meegemaakt.

Na een voortvarende vlucht van Amsterdam naar Dubai zij we overgestapt op het mooiste en comfortabelste vliegtuig ter wereld de A380. Wat een vliegtuig en zoveel mensen er in.
Meer beenruimte en een bredere stoel. Maakt het allemaal net even fijner. Zelfs Meyke heeft geslapen en dat is nog nooi eerder voortgekomen in een vliegtuig.

So far So good. in Sydney moesten we weer overstappen en dus weer twee keer door de veiligheidscontrole. Bij het uitstappen van het vliegtuig en dan naar een andere gate en daar weer door de veilighedscontrole. Bij de twee de controle moest de handbagage weer open en ook de taxfree aankoop moesten uit de koffertjes en tas. Een fles campari en een fles balys verpakt in een dichtplakte taxfree zak. Alles apart door de rontgen. Staat daar een zeer bijdehandte jongedame en die haalt de taxfree stopping nog een keer door de rontgen. Staat er naar te kijken en maakt aanstalten het open te maken. ik protesteerde natuurlijk meteen door haar mede te delen dat we naar New Zeeland gingen en dat het tot zover dicht moest blijven anders zou ik daar in de problemen komen. Dat was voor haar het sein om het open te maken onder de woorden dat de rontgen de vloeistof door het plastic heen niet kon herkennen. Ze zou een nieuwe dichtgeplakte zak er omheen doen. Heb me rot staan ergeren over zoveel onbenul.
Dus open gemaakt en opnieuw de losse nog afgesloten flessen weer door de rontgen. En wat denk je het was inderdaad campari en baly's. Heb haar wel een beetje uitgelachen om zoveel onbenul.

In Auckland aangekomen geen problemen. Had ingevuld dat we etenswaren bij ons hadden en daar werd alleen gevraagd wat dan. Nou pepernoten, stroopwafel en Melek haar heerlijke drop.
Hadden trouwens al een zak op voordat we in Sydney aan kwamen. Was geen probleem zolang het geen fruit of andere agroproducten waren.

In het hotel in Auckland uitgepakt en wat boodschappen in plaatselijke Countddown om de hoek gedaan. Zoals gebruikelijk crackers en jam en brood etc. plus wijn natuurlijk.

Gingen omstreeks 20.00 uur slapen. Omstreeks 23.00 uur werden door een afschuwelijk harde disco gewekt. Vplgens mij wel 90 dba op het slaapkamer raam. En we zaten op 4 hoog. Om 01.00 uur naar de nachtportier gegaan en gevraagd of het zachter kon. Weigerde de politie te bellen. Zou zelf met restaurant van de buren bellen. Geluid werd zachter gezet. Ben daarna weer in slaapgevallen. Meyke natuurlijk niet. Omstreeks 03.00 uur weer even harde muziek. Ben me daar toch kwaad geworden weer naar de nachtportier. Hem uitgelegd dat ik heel erg goed wist wat acceptabel was aan lawaai en wat niet. RUD pasje was wel makkelijk.
Nachtportier persoonlijk naar de eigenaar van het restaurant gegaan bleek de politie al aanwezig te zijn. Was het feest binnen 10 minuten over en uit. Daarna redelijk geslapen.
Volgende morgen kregen we ter compensatie een gratis ontbijt.

Camper opgehaald. Eerste levensbehoeften uit gratis restvoorraad kast bij Britz en op aanraden van de mevrouw van Britz naar Orewa Beach gegaan. Daar de camper geïnstalleerd en de koffers in elkaar onderin opgeborgen. Het is toch weer een pracht hoe die Meyke met dat bakbeest vanaf het eerste moment perfect links rijd alsof ze het hele jaar niet anders heeft gedaan.

2de dag naar Russel aan de Bay of Islands in het noorden. Prachtige terras camping met uitzicht over de baai en eilandjes. In de avond door het pittoreske plaatsje gewandeld. Huizen van hout uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. En rustig. Meyke jarig. 63 jaar en rijden als Nicky lauda.

3 de dag met de pont over en daarna nog 300 km naar Cape Reinga. Hoe dichter we bij de zee en cape kwamen hoe mistiger het werd. Laatste 600 meter lopen. Uiteindelijk zagen we de vuurtoren pas toen we op 50 meter stonden en naar beneden zagen geen branding van 2 oceanen maar alleen de kustbranding. Jammer.
Vanaf nu alleen nog maar zuidwaarts. Overnacht in Pukenui.

4de dag op naar het Hokianga gebied bij de gelijknamige haven. Killer Whale sightings. Nou mooi niet dus. Zal het seizoen wel niet geweest zijn. Wel de hele zee-engte met weer een pont overgestoken. Kosten hou je vast 42 doller. Das wat anders als de Amsterdamse pont. Maar de oversteek duurde ook 20 minuten of honderdvijftig km omrijden.
Stonden hier op een camping waar de onderhoudsman als hobby geiten had dus we stonden tussen de geiten. Wel grappig geen last van het blaten. Wederom schitterend uitzicht op de terrascamping.

5de dag naar Hellensville, Parakai Hotsprings. Hier alleen een stuk gewandeld. Doods plaatsje. Hellensville zelf was wel leuk maar net te ver om te lopen.

6de dag dwars door Auckland naar Waitomo Caves met de gloeiwormen. Heel veel kilometers dus laat aangekomen. Bij aankomst regen.

Volgende morgen op aanraden van camping eigenaresse om 09.00 uur naar de Caves want de bussen komen om 10.00 uur. Heel leuk in een koeboot met banken door de grotten gevaren. Wormen zijn met kunstlicht net ijspegels.
Vervolgens weer naar het noorden naar Hamilton. In het stadscentrum gewinkeld en een paraplu gekocht. Daarna door naar Hobbiton THE Shire. De filmlokatie. Aanzicht kaarten gekocht voor de kinderen. Prachtig landschap. Heel nieuw Zeeland trouwens. Je valt hier van het ene in het andere oh wat mooi moment. Niet met de bustour meegegaan. De prijzen zijn hier zo wie zo heel erg hoog maar dit sloeg alles. 75 doller entre pp voor een toertje van nog geen 1,5 uur en dat voor een film die we allebei niet gezien hebben. Zijn weer doorgereden naar Coromandel in het noorden van het gelijknamige schiereiland. Flink wat km' 's dus goed dat we niet met de tour meegegaan zijn. Plaatsje wat ontzettend leek op Russel. Zelfde oud Engelse koloniale uitstraling met houten huisjes. Gele markeer stift gekocht om alle routes mee te markeren in onze touring atlas.

8ste dag van Cormandel naar Port Ohope bij Whakatane. Je breekt je tong hier over de namen.
Prachtige camping aan het strand zo breed als op Terschelling. In de avond samen een flinke strandwandeling gemaakt en we hadden het strand voor ons alleen. Wijntje toe en lekker slapen.
Toilet en douche aan boord dus we hoeven er 's nachts niet meer uit. Dat is echt weelde. Nooit meer een kleine camper!

9de dag van Ohope naar Rotorua via de Awakeri Hotsprings waren we om 09.30 uur denkende dat de Gyser om 10.15 zou spuiten. Bleek de Lady Knox Gyser 45 km verderop te liggen ten zuiden van Rotorua. Jammer dan dus te laat. Rest van de dag rustig aan gedaan en op de camping in het centrum van Rotorua hadden ze thermale baden. Nou zelfs ik heb er een uur ingezeten. En wat denk je nog vier Hollanders. Waarvan een die al vierendertig jaar in NZ woonde. Leuke tips gehad naast die van Katinka met haar geweldige kaart. Dus gaat het zeer voortvarend. Heb nog geen meter gereden.

10 de dag naar de Lady Knox Gyser. Vroeg op want dat ding spuit om 10.15 uur precies.
Entree viel voor het eerst mee. En wat ik al dacht. De natuur wordt door een geestige speaker met uitleg over ontstaan en ontdekking van de Gyser, een handje geholpen om hem precies om 10.15 te laten spuiten. In het onderaardse reservoir zit zo'n 27 m3 kokend water en daar gooien ze dan een kilo zeep bovenop om de dampspanning te reduceren. En ja hoor dan spuit ie binnen drie vier minuten. Maar wel ruim twintig meter hoog en water van 100 graden.

Na afloop terug naar Rotorua en boodschappen gedaan. Namiddag weer in de thermaalbaden. Zachthuidje van gekregen. Buiten barbecue van de camper gebruikt. Dat is helemaal lachen van de luxe.

11de dag van Rotorua naar Napier. Prachtige camping in de stad 20 minuten lopen van de binnenstad. Art Deco huizen grappig om te zien. Winkelstraat uitgestorven. Kon je met een mitrailleur geen kwaad doen. Slechts een terras met 6 stoelen bij een pub. Biertje gedrongen voor een prijs die de aandelen Heineken onmiddellijk hebben doen stijgen. Toen ik de serveerster vertelde wat wij voor een biertje in Nederland betalen schonk ze mij de allerliefste glimlach die ze maar had. Onszelf verwend met een burgerking avond.

12de dag van Napier naar Wellington laatste stuk van het Noordereiland en weer haarspeldbochten. In Wellington eerst de Intereilander Boot opgezocht. Daar werden we verwezen naar een parkeerplaats voor campers aan de kade naast het centrum.
50 dollar voor een parkeerplek en alleen water,stroom en een toilet en douche.
Geen last van verkeerslawaai ondanks dat de doorgaande weg aan de andere kant van de heg lag. Door de Kalverstraat van Wellington gelopen. Meyke vond het wel leuk. Ik niks.
Nu hebben we eigenlijk allebei niks met grote steden. Sydney uitgezonderd.

13de dag. Vroeg op want om 07.00 uur melden bij de boot voor vertrek om half negen naar
Picton. Door het Tory Channel en Queen Charlotte Sound. Ondanks dat het af en toe regende en zeer heiig was fantastisch mooi. Hebben nu een voorstelling hoe de Noorse fjorden moeten zijn. Nog een doel voor onze Bucket list.

Direct na aankomst in Picton, een heel klein haventje, zijn we op aanraden van Katinka meteen de Queen Charlotte Drive op gegaan richting Nelson. Van die lord weet je wel.
Prachtige haarspeldbochten en dito uitzichten over de Marlboro Saunds.
Doorgereden naar Nelson en overnacht op een camping in Richmond.

Hier de volgende morgen op zes december om 09.00 uur het thuisfront ge face timed. Daar werd Sinterklaas gevierd door de kinderen en oma. Want ja lieve lezers wij lopen wel twaalf uur op jullie voor. Fantastisch om via deze techniek te zien hoe mijn moeder genoot van haar kleinkinderen en de sfeer. We worden op deze manier niet gemist en krijgen ook geen heimwee.
ja en voor de collega's even een vervelende opmerking. We missen jullie nog niet en komen zeker niet vervroegd terug. Note van de schrijver. Wilma en Melek mis ik vanmiddag wel want het stuk zou tenminste 2 uur eerder klaar geweest zijn met jullie assistentie.

Lieve lezers. Voorlopig laat ik het hierbij want Meyke is bijna klaar met het eten. En het loopt al tegen half negen en we moeten nog bellen met onze jarige bloem van de Cezannehof.

Tot gauw met onze wederwaardigheden op het zuidelijk eiland.
Morgen gaan we naar Franz' Jozef gletsjer met een helikopter.

Hartelijke groeten en een knuffel van Herman en Meyke.

• 10 December 2014 - 09:54

Melek:

Wat fijn te lezen dat jullie genieten!
    Leuk geschreven hoor Herman, ook al heb je er dan wat langer over gedaan zonder assistentie :)

Groetjes!

• 10 December 2014 - 10:25

Katinka:

Mooi verhaal, leuk om te lezen waar jullie allemaal naar toe zijn gegaan. Zo herbeleef ik ook alles weer een beetje! Ja de prijzen zijn niet zo grappig in Nieuw Zeeland, maar een beetje kritisch zijn hier en daar scheelt inderdaad een hoop. Geniet er lekker van!

groetjes, katinka

• 10 December 2014 - 12:06

Marianne:

Wat een reis!!!!!!!!!!
    Leuk verslag. Veel plezier verder.
    groetjes, Marianne

• 10 December 2014 - 13:59

Annemarie & Henk:

Herman wat kun jij schrijven. Doe wel voorzichtig met het huishoudgeld, want anders heb je straks niets meer te eten in Tasmanië. Geweldige reis met een internationale trucker aan het roer.
    Groetjes, Annemarie & Henk

• 10 December 2014 - 14:36

Ineke:

Wat een goed verslag Herman, was al bang dat jullie alleen maar aan veel km's dachten. Het tegendeel is waar, kijk uit naar het volgende verslag. Lekker genieten jullie beide.

• 10 December 2014 - 16:54

Peter En Marja:

Hoi Meyke en Herman
    Wat leuk het verslag over de jullie belevenissen te weer te lezen.
    Super dat jullie nu een luxere camper hebben, dat is toch wel wat waard hè !!
    Heel veel plezier verder
    Dikke kus Peter en Marja

• 10 December 2014 - 21:22

Jeanne En Hans:

Hoi Herman en Meyke.
    Prachtig om jullie avontuur te lezen. En wat een journalistiek Herman!!
    Fijn dat alles zo voorspoedig gaat. Geniet ervan.
    Knuffel van ons!
    Hans en Jeanne.

• 11 December 2014 - 00:25

Pim:

WoW Herman...er schuilt een groot schrijver in jou

• 11 December 2014 - 00:29

Pim:

Hoop dat ik binnenkort kan lezen dat het lekker warm weer is...klinkt vooralsnog een beetje fris....have fun!

• 11 December 2014 - 00:29

• 14 December 2014 - 13:30

Anne:

Klinkt als een prachtig land! Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Geniet ervan!
    Liefs Anne

• 14 December 2014 - 15:13

Jet Langedijk:

Hallo Meyke en Herman,
    Ik ben nu bij Gertrude ivm verjaardag Thies (16 jaar) en had mooi even de gelegenheid om jullie reisverslag te lezen. Julli zien een hoop leuke dingen. Leuk om dat allemaal op deze manier mee te beleven. Hier zijn we vooral druk met voorbereiding van kerst. Thies heeft de ziekte van Pfeiffer, maar dat gast de goede kant op. Gister met Aggy Nasr mijn nichtje Nelly in Brabant geweest ivm 40 jarig huwelijk. Nu dus in Oegstgeest, wachtend op Ellen. En misschien nog even naar kerstmarkt in Leiden.
    Ik wens jullie alvast hele prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling en natuurlijk een voorspoedige reis. Geniet ervan!
    Liefs,
    Jet

• 16 December 2014 - 20:33

Afra:

Meyke, nog gefeliciteerd. Mooi om jullie belevenissen te volgen. ' t kost wat maar dan hebben jullie ook wat! Ik zie Meyke al helemaal zitten, achter het stuur van jullie paleis. Veel plezier daar nog, ' t is hier koud, donker en nat, je mist niks (behalve het klaverjassen dan voor Meyke).

• 17 December 2014 - 23:34

Tineke:

He, lieve allebei wat een prachtig verslag en Meyke nog van harte gefeliciterd met je verjaardag!!
    Voor jullie ook Prettige Feestdagen toegewenst.
    Liefs Tineke

• 20 December 2014 - 13:12

Ineke:

Wat een avontuur en prachtige foto's.

• 20 December 2014 - 20:16

Tanja:

Wat een leuk verhaal en wat een bekende plaatjes!
    Geniet verder van jullie reis!
    grtjs,tanja