Derde verslagje vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu Derde verslagje vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu

Derde verslagje vanuit Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Meyke en Herman

21 December 2014 | Nieuw Zeeland, Seddon

Hallo lieve volgers,

Vorigekeer waren we geëindigd dat we in Richmond waren aangekomen. Dat was wel al wat later en Meyke en ik gingen dus meteen op verkenning uit om wat boodschappen te doen in een heus winkelcentrum en kijken of we daar wat gemakkelijks konden eten. Zagen we een Turkse kebab en dachten allebei direct ja lekker. Eerst maar even boodschappen doen en dan op ons gemak lekker eten. Komen we om 17.10 uur uit de supermarkt en wat denk je doen alle overige zaken inclusief de Turkse kebab hun rolluiken dicht. Nou dat werd dus alsnog eten klaar maken. Stukje vlees met salade. Heeft wel een voordeel we eten eenvoudig en dus blijft mijn suikerwaarde mooi onder de 7. dus daar hoef ik me niet al te veel zorg over te maken.

'S avonds zitten we op de camping te eten staan er vier Israëlische mannen tegenoverons in een kamper. Allemaal erg druk doende en praten. Een was voortdurend aan het telefoneren. Begon al te denken dat het de Shinbet of tenminste de Mossad was. Maar alles is de volgende dag is alles rustig gebleven dus waren het waarschijnlijk gewoon vakantiegangers. Kan ook natuurlijk.

Volgende dag zaterdag zijn we naar Motueka gereden naar een klein dorpje daarbij vlakbij genaamd Kaiteriteri. Je breekt je tong hier over alle onuitspreekbare namen. Prachtig mediteraans uitziend dorpje met een strandje waar catamaran motorboten aanlanden op het strand. Schuiven een loopbrug uit en je kunt zo aan boord lopen. Heerlijk aan het strand gezeten en besloten hier blijven we een dag extra gaan we morgen een toer doen met die boot door het Abel Tasman Nationaal park en een wien proeverij excursie er achteraan. Kost wat maar dan heb je ook wat. Wederom een aderlating. Vooruit het weer werd zienderogen beter en de korte broeken werden nu consequent gedragen.

Op zondag dus de boottocht door een geweldig mooi park. Zeehonden met jongen gezien. Erg klein nog worden hier in december geboren! De wijn toer was wat minder. 2 wijnboeren waren dicht want het was zondag. De eerste was erg leuk een een gezinsbedrijf inclusief schoonmoeder. Maakte heerlijke wijn en nog lekkerder olijfolie. Dus maar gekocht. Blijkt de dop te lekken dus dat wordt nog dokteren hoe we dat nou weer meekrijgen zonder vette koffers. Maar Meyke zou Meyke niet zijn als ze daar ook niet al weer een oplossing voor heeft bedacht.
Bij de tweede wijnboer kregen we een lunchplateau. Dat klonk werkelijk als een klok. Een complete maaltijd. We zullen de foto,'s nog plaatsen. Was werkelijk geweldig. Onze reisleider was een oudere man naar later bleek een Maori die nog voor de All Blacks had gespeeld volgens een van die wijnboeren. Hij was hier zelf echter heel bescheiden over. Hierna was het echter vrij snel afgelopen omdat het Zondag was en dus de meeste wijnboeren gesloten. Een uur eerder dan verwacht weer terug op de camping. Dus zelf de wijndoos op de camping maar even lichter gemaakt. Zondagsrust betekent hier in de kleinere dorpen en zelfs ook in de grotere steden dat alles of in ieder geval het meeste gewoon dicht is.

Maandag naar Westport gereden. Klein dorp met een winkelstraat van 200 meter en een supermarkt. 'S avonds uit eten. Was lekker maar weer prijzen om van te schrikken. Dus gaan we minder uit eten en maken meer gebruik van de camper en met name de buiten barbecue. Dat is werkelijk een prachtding. Je trekt hem naar buiten en je hebt een bbq plaat op gas maar er kan ook gewoon een pan op en dan kook je buiten.

Dinsdag eerst nog even naar het nabij gelegen Cape Foulwind de zeehonden kolonie bewonderd en daarna langs de westkust naar het zuiden. Onderweg gestopt bij de pancale Rocks bij Punakaiki. Zeer spectaculair en de mooiste fotos gemaakt. temperaturen zakken en ook motregende het af en toe. Lange broeken weer dus. Na afloop lekker koffie gezet.

Verder in een ruk naar Franz' Jozef Glacier om met de helikopter naar de gletsjer te gaan. Omstreeks 14.15 besproken voor 15.40 uur. Maar trok helemaal dicht en ging regenen dus vanaf 15. 15 uur werd er niet meer gevlogen. Dan maar besproken voor de volgende ochtend 10 .40 uur. Werden wakker na een nacht met hoosbuien en het zat nog goed dicht van de bewolking.
Lager dan 200 meter. Dus dat werd niks.
Op een terrasje naast het bespreekbureau koffie gedronken en uitgebreid internet, nieuws gelezen, enkele bankzaken verricht en face time gesprekken verricht. Maar er kwam geen vlucht. Omstreeks 14.00 uur besloten naar FOX Glacier te gaan en daar ons geluk te beproeven afspraak voor de volgende morgen 09.15 in de hoop dat het net als vandaag vroeg wel zal gaan. Was trouwens een tocht van nog geen 50 km maar een haarspeldbochten om dronken van te worden en erg hoog. Voelden allebei onze oren flink.

Weer flink gelezen en gecomputerd. Volgende morgen je raad al. Konden geen hand voor onze ogen zien. En koud. Dus alles gecanceld. Om 9.15 de camper gestart en een mega tocht afgelegd via Haast en Wanaka over de Haast bergpas naar Queenstown. Toch nog redelijke tijd aangekomen. Inmiddels prachtig weer heerlijk warm. Gewandeld naar het centum van het stadje. Hartstikke leuk met een prachtige waterfront aan het meer. Een enorm ijsje gekocht en wederom op het terras wifi. Hebben even overwogen om hier een extra dag te blijven.
Maar het was een krappe camping dus volgende dag maar weer door.

Langs Lake Wakatipu richting Te Anau en door naar Milford Sound of Piopiotahi is de Maori naam. Ontzettend koud uit de zon. Maar in de zon heerlijk.
Op een Spartaanse camping gestaan. Ontzettend koude nacht zo vlakbij de gletsjers.
Volgende dag om 11.45 tot 15.00 uur op het warmste punt van de dag een boottocht gemaakt over de Sound. Werkelijk fantastisch. Tot nu toe het hoogtepunt van onze reis. De ene waterval nog mooier dan de andere. En de boot voer er bij een met de neus helemaal in. Werden dus op het dek allemaal nat van de damp. Stond achter de uitlaatpijp en heb zo foto,'s gemaakt van de kleuren pracht van het licht door het water heen.
Na dez tocht maar 100 km terug gereden naar Te Anau en hier een prachtige camping opgezocht. Boodschappen gedaan en omdat ik naar het toilet moest even snel op een terrasje gedoken. Een witte en rode huiswijn besteld en heerlijk in het zonnetje zitten bakken. Was een Italiaans restaurant genaamd la Belle Vista. Toen we de rekening vroegen en ik twintig dollar gaf om te betalen kwam er maar geen wisselgeld. Er naar gevraagd bleek het twintig dollar te kosten. Ik de kaart gevraagd en toen begon onze Italiaanse meneer uitgebreid uit leggen dat het toch echt twintig dollar kostte. Heb hem nog net niet gevraagd of hij misschien van de Cosa Nostra of de Maffia was.
Op de camping heerlijk in de bbq room van de camping gegeten in het zonnetje want er kwam vlak voor we gingen koken een camper naast ons staan en die zorgde voor een enorme schaduw. Zodoende weer wat Nederlanders gesproken. Hele leuke en een met kapsones. Nou daar waren natuurlijk gauw klaar mee en hebben we nog veel om gelachen. we noemden haar het kruidenvrouwtje. Komen haar later nog weer tegen.

Tot zo ver even dit verslag want het is half negen en Meyke heeft al drie keer gegaapt dus we gaan het bed in orde maken. We gaan bijna ieder avond met de kippen op stok.

Heel veel groetjes van Herman en Meyke

• 21 December 2014 - 12:12

Marianne:

Hoi Herman en Meyke,
    Ik blijf het zeggen; wat een reis.
    Jammer van zoveel nat weer.
    Fijne kerstdagen en een goed begin (de rest natuurlijk ook) van 2015 gewenst!!!
    Groetjes, Mariane.

• 21 December 2014 - 18:08

Susan:

Geniet van de vakantie en fijne feestdagen en een goed en gezond 2015! Groetjes Koen,Susan,Tim en Maud

• 21 December 2014 - 20:03

Carola:

lieve mensen, wát een info weer!!
    Wij wensen jullie hele fijne Kerstdagen,; de ballen in de camper al opgehangen??
    Goede jaarwisseling en we horen weer!
    Groeten Ton en Carola

• 22 December 2014 - 11:50

Katinka:

Wat een mooie verhalen weer, ik (her)beleef alles heerlijk mee zo! Fijne feestdagen daar, zal wel gek zijn zo ver weg, maar geniet ervan!

groeten,
    thomas & katinka

• 22 December 2014 - 15:47

Annemarie & Henk:

Je praat over een verslagje Herman, maar je mag het best weer een flink reisverslag noemen. We genieten met jullie mee doordat we de route goed kunnen volgen. Inmiddels zul je in de buurt van Bluff zijn of al hebben aangedaan. Dit betekent wel dat jullie in 4 weken vanaf de "noordkaap" het zuidelijkste puntje hebben bereikt. We zijn benieuwd welke gebieden jullie deze week weer zullen zien en beleven. Meyke en Herman alvast hele fijne kerstdagen en geniet van de "avond- en nachtdiensten". Groetjes van ons beiden.

• 22 December 2014 - 22:01

Ineke:

Wat een avonturen. Mooi hoor.

• 26 December 2014 - 11:26

Tineke:

Hoi lieve allebei, wat weer een verslag!! Zo houden jullie ons goed op de hoogte!!ook voor jullie fijne Kerstdagen en voor straks een goed begin voor 2015 en dat gaat best lukken!!!

• 26 December 2014 - 12:44

Ineke & Hans:

Wat een heerlijk verslag. Zo jammer van al die regen terwijl het zomer is voor jullie. Wensen jullie fijne feestdagen, voor het geval, alvast goede wensen voor het komende jaar.

• 29 December 2014 - 13:15

Karin Van De Mortel:

Dag Herman en Meyke
    Fijn hoor jullie verslagen en erg leuk om te lezen hoe of het jullie vergaat!
    Het lukt niet altijd om jullie 'waar ben jij nu?' te openen; soms sluit de pagina vanzelf af en is toegang even niet meer mogelijk. Beetje vreemd.
    Leuk om te lezen en te weten hoe of het zomert bij jullie en wintert bij ons....eindelijk!

Wens jullie een mooie voortzetting van de reis, geniet ervan (maar dat doen jullie) en alvast een hele mooie jaarwisseling daar! Dikke kussen van ons allemaal, Karin, Han en boys

• 30 December 2014 - 19:08

Ingrid:

Dag Herman en Meyke,

Wat een mooie belevenissen! Jullie maken wat mee en zien veel.
    Ik reageer nu pas omdat we zelf net weer terug zijn. We hebben veel geluk gehad met de sneeuw die er lag. We zijn in heel mooi gebied geweest met veel Nederlanders wat het toch wel gezellig maakt. Ik kan jullie nog een fijne jaarwisseling wensen en alvast een spetterend 2015! Groetjes vanuit Hoorn.