De weken vliegen. - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu De weken vliegen. - Reisverslag uit Seddon, Nieuw Zeeland van Meyke en Herman Schuurman - WaarBenJij.nu

De weken vliegen.

Blijf op de hoogte en volg Meyke en Herman

05 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Seddon

Hallo volgers. Het is alweer bijna veertien dagen geleden dat we voor het laatst iets van ons hebben laten horen. Dus hoogste tijd om weer even een update te verzorgen.

We waren gebleven bij Te Anau. En ja een van de vaste volgers had het goed gezien we gingen de volgende dag inderdaad helemaal naar het zuiden naar uiterste zuidelijke puntje van het zuidereiland. Maar eerst kaarsje opgestoken in de eerste katholieke kerk tegenover de camping die in tegenstelling tot de andere kerken wel open was.

Moeten we nog wel even een akkefietje vertellen.
Als je zoveel kilometers rijd dan moet je natuurlijk wel op tijd tanken. Katinka had ons al gewaarschuwd. De diesel pompen staan niet op iedere hoek. 80 tot 100 kilometer uit elkaar is heel gewoon. Nou hadden we in Te Anou niet getankt met het idee. We hebben nog niet zoveel gereden sinds de laatste tankbeurt. Dus rijden met hem. Echter na zo'n 150 km zegt Meyke ja nu moeten wel gaan tanken want ik heb nog maar 2 streepjes op de meter. Ik rekenen en dat kon dus wel verstandig zijn. In het eerstvolgende dorp was een pomp maar die was extreem duur dus doorgereden. We blijven op de kleintjes letten niet waar. In tuatupere zei Meyke ja en nu gaat hij knipperen. Geen pomp. Van af dat moment reden we niet erg lekker. Ik nog een keer rekenen en het boekje van de Van erbij. Zou een 100 liter tank moeten hebben. Met 20 liter reserve. Zoveel hebben we nog niet gereden en hij rijd 1 op 9. Maar het knipperen werd al feller. We knepen hem behoorlijk. Eindelijk in New Windsor/Riverton een pomp zonder bediening het was immers zondag. Ook dat nog. Gelukkig was iemand bereidwillig om uit te leggen hoe het werkte met de credit card. Eerst je card er in een maximum aangegeven wat er getankt gaat worden. Nou maar 100 dollar ingevuld. Dan komen we een eind. Prijs per liter werd niet vermeld.
Tanken en wat denk je gaat er maar 69 liter in en was het de allergoedkoopste pomp met 1,14 per liter. Lachen. Bleek de Boerenbond te zijn.
Bleek dus als de meter aangeeft leeg dat er dan dus nog 20 liter in zit. Veilig gevoel vanaf nu.

Doorgereden naar een camping in Invercargill. Mooie stad met zeer veel winkels. Maar zondag dus allemaal dicht. Op Mac Donalds en KFC na. Nog even een tochtje gemaakt naar Bluff. Is een dorpje met twee winkels en een take away restaurant maar dat was ook dicht.
Op de kaap even een paar foto's gemaakt van de eilandjes die voor de kust lagen.
Aan de overkant van de haven lag een grote aluminium fabriek met een zeeschip voor de kade verder niets interressants. Door de stad gereden en de kathedraal ter plekke bekeken. Klein. Was een koor aan het oefenen voor de kerstmis. Bach en Handel. Half uurtje geluisterd. Had wel langer willen blijven.
Op de camping stil slechts drie campers.

Maandag via Fortrose naar Waikawa via Curio Bay. Omdat ik een hekel heb aan een weg twee keer te rijden vanaf Fortrose de binnenweg genomen. Ging goed tot we bij een stuk onverharde weg kwamen. Kan nooit lang zijn! Nou 13 kilometer sintels van gemiddeld 4 cm. Was niet echt een pretje. Was het echter wel waard. Curio Bay is prachtig. Alleen de beloofde dolfijnen niet gezien. Later in Dunadin hoorden we van mensen die hooguit een uur achter hadden gereden dat zij ze wel hadden gezien. Komen tot bij de badgasten.
Hierna doorgereden naar Dunadin, is de Keltische naam voor Edinburgh. Prachtige studenten stad met een enorme campus voor meer dan 20.000 studenten. Een bruisende stad ook met een leuk centrum. veel Engels talige kerken. Dus konden hier geen kaarsje opsteken.
Blijven hier twee nachten. In de namiddag een stel uit Heerhugowaard ontmoet met hun twee zonen. Zij hadden de dolfijnen wel gezien. Uiteindelijk gezamenlijk gebarbecued met onze buiten bbq en een heerlijk wijntje natuurlijk. Bleken zelfs Gerie de Groot te kennen. de wereld is klein.
Ontzettend leuke avond gehad tot exact 10 uur want toen vond een Deen dat zijn zieke vrouw nu wel mocht gaan slapen en de kampregel was 10 uur dus. Stilte. Dus ook maar naar bed.

Volgende morgen een bustour door de stad gemaakt. Pracht stad. Daarna gewandeld in de binnenstad. Alle kerken dicht zelfs de kathedraal dus weer geen kaarsjes opgestoken.
Komen bij een terrasje onze vrienden uit Heerhogowaard weer tegen. De beste pizza sinds tijden gegeten en een prima biertje erbij.
Terug naar de camping gelopen over de heuvel heen. Een verschrikkelijk eind en steil. Die hele stad ligt op alleen maar steile heuvels. Ze hebben hier zelfs de steilste straat ter wereld.

Volgende morgen niet te ver dus eerst naar het schiereiland Natural Wonders en het Royal Albatros center. Een privé rondleiding gehad naar de zeehondjes en de pinguïns. Pasgeboren zeehondjes en pinguïns nog in het nest achter een houten wand met een schuifdeuren. Werkelijk op grijp afstand. Geweldig topexcursie.

Door gereden via Palmerston en Oamaru langs de stuwmeren en electrische centrales. Wel acht op een rij. Met enorm slimme verbindings kanalen waardoor dezelfde m3 water inderdaad wel acht keer door centrales gaat. Wat een rendement.
Op naar Mount Cook. Halverwege Lake Pukaki overnacht. Helikopter vlucht besproken maar was een huwelijksvlucht voor ons. Nou het trok helemaal dicht tegen vieren en we zijn dus weer gecanceld. Morgenochtend 9.15 weer proberen. Het dorpje Mount Cook stelt niets voor. Alleen een informatiecentrum en wat huisjes en motels. In het centrum alleen voorlichting over bergbeklimmen en foto's van de eerste beklimmers van Mount Cook.

Zeer koude nacht wee. volgende morgen zeer mistig dus weer geen vlucht. Het mag kennelijk niet lukken.
Dus op weg naar naar Kaikoura voor de Wale Watching. Omdat de afstand voor een dag te lang was via. Mount Hutt en Oxford overnacht in Ashley Gorge aan een rivier. Rustig. Gewandeld langs de rivier.
Volgende dag naar. Kaikoura. Avonds heerlijk gewandeld langs de Boulevard en biertje gedronken in een pub.
En toen Whale Watching tocht op catamaran met 40 personen. Werkelijk het toppunt van de vakantie. Deze mensen Maori weten precies wanneer een walvis omhoog komt van 2 kilometer diep. Hebben een soort stetascoop onder water en zeggen dan he is coming up en dan duurt nog ongeveer een minuut en dan heb je binnen een paar honderd meter van de boot een spuiter.
Snel er heen varen en op vijftig meter afstand zie je hem dan tientallen keren spuiten. Tot op een moment dat de walvis zich voorbereid om weer onder te duiken. De mannen weten het ritueel zo goed dat ze aftellen om de camera's op het juiste moment te laten klikken om de staart te zien zwaaien. Als je dit gezien hebt snap je Japan niet meer.

Volgende dag naar Hanmer Springs op aanraden van de camping. volgens haar was 2 dagen Christchurch veel te lang. Is niets te zien als puin.

Hanmer Springs naar de thermale baden geweest en een Iers biertje gedronken op een terrasje.

Volgende dag naar Akaroa op het schiereiland van Christchurch. Geweldig uitzicht bij het aanroeiden van de baai. Prachtige terrascamping boven het plaatsje. Gewinkeld en op terrasjes gezeten. Gekeken op de pier voor een boottocht maar alles wat we al gedaan hadden dus dat hebben we niet meer gedaan. Genoten op de camping van het uitzicht. Twee enorme cruiseschepen in de baai.

Woensdag naar Christchurch. In de binnenstad gekeken en een bustour gemaakt. Triest er niets van de stad over. Container winkelcentrum wel erg leuk. Biertje gedronken aan de container bar. En gewandeld naar een straatje waar het gerestaureerde trammetje doorheen reed en daarna ook nog door een gebouw heen reed. Donderdag 1ste kerstdag koffers gepakt. Was wel een klus en daarna gewandeld. Alles uitgestorven. Geen mens opstart en alles is dicht. Zelfs de take away Thai.

Vrijdag 2de kerstdag de camper ingeleverd op de luchthaven. Ingeleverd bij een Nederlandse jongedame. Die leest de naam en adres en zegt goh Cezannehof dat ken ik wel. Blijkt de dochter te zijn van een collega genaamd Ootes van de gemeente Hoorn. Had er zelf ook nog gewerkt. Werden uiteraard erg goed geholpen ook omdat we wat klachten hadden over de camper. Zij loste alles tot tevredenheid op.
Op naar de luchthaven voor de vluchten naar Melbourne en Hobart.
Nou had het boeken wat problemen gegeven omdat het zogenaamd allemaal vol zat.
Duurdere tickets dus. Wat schertst onze verbazing. zitten we de eerste vlucht op primary economicus klasse en de tweede zelfs bisness klasse. Op rij 2. Luxe. Maar beide toestellen waren helemaal niet vol zelfs half leeg. Hier is dus nog niet het laatste woord over gezegd. Ga wel even met het reisbureau praten.

Dit was het tot zover over NZ. Meyke heeft het eten klaar en dus een volgende keer verder met onze bevenissen in Tasmanië

groetjes Herman en Meyke

• 05 Januari 2015 - 19:52

Carola:

Oooh wat klinkt dat allemaal lekker! Wat een belevenissen!!
    Groetjes Stef, CArool en Jesse!

• 05 Januari 2015 - 20:20

Katinka:

Ah jullie dus ook bijna in de tank-problemen? Nou gelukkig BIJNA haha! Wat een mooi verhaal weer, en wat gaaf dat het whale watching zo goed is verlopen bij jullie! Geniet van australie!
    gr, thomas en katinka

• 05 Januari 2015 - 20:20

Katinka:

gr, thomas en katinka

• 05 Januari 2015 - 22:27

Ingrid:

Leuk jullie reisverhalen te lezen. Veel plezier nog de laatste weken!
    Groetjes van ons.

• 06 Januari 2015 - 00:35

Pim:

Mooi verslag weer!!Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten kun je dus zonder peut komen te zitten...wijze lessen;-))Hoop dat er nog een helikoptervlucht inzit!!Enjoy....en o ja...gelukkig nieuwjaar

• 06 Januari 2015 - 08:45

Ton En Carola:

best wishes voor 2015!! Maak er weer een mooi jaar van!

• 06 Januari 2015 - 09:47

Peter En Marja:

Omdat wij ook camperaars zijn , leven wij helemaal met jullie mee en herkennen bepaalde verrassingen !
    Wat weer een mooi verhaal . Nog een paar weekjes genieten; beleef ze bewust !!
    Dikke nieuwjaarskus voor jullie beide XX

• 06 Januari 2015 - 12:29

Annemarie & Henk:

Mooie verhalen en we hebben een goed beeld welke routes jullie hebben gevolgd. Wat een belevenis moet het zijn geweest om een walvis naar het wateroppervlak te zien komen. De wenskaart van jullie die bij de Frans Jozef gletsjer is geschreven hebben we afgelopen weekend ontvangen. Bedankt daarvoor. Geniet de laatste weken nog heel veel in Tasmanië.
    Groetjes van ons beiden.

• 06 Januari 2015 - 15:13

Rick:

Leuk verslag en veel gezien. Volgens mij was de Nederlandse dame Cindy van haar heb ik mijn Puch gekocht. Nog veel plezier en geniet ervan Gr uit de cezannehof Wilma Laura Zoe Wayne en Rick

• 06 Januari 2015 - 16:00

Ineke & Hans :

Dank voor dit heerlijke verslag. Inderdaad de tijd vliegt, vooral genieten, liefs van ons beide aan jullie beide.

• 07 Januari 2015 - 23:53

Ineke:

Wat een reis! Leuk jullie zo te volgen
    Xxxxx